Kohalik ehituskunst on muljetavaldav. Inspireerituna
Rambo IV seiklustest sai Mae Sariangist suundutud Salawin jõe äärde, mis
eraldab Taid ja Birmat (Republic of the Union of Myanmar). Täiesti mõistan, miks Rambo just mööda jõge Birmasse
suundus.
Tee Mae Sariangist algas viperustega, sest järgisime
GPS-i ja suunavaid silte ning jõudsime peale 30 kilomeetrist sõitu jõeni, mis
just rõõmustavat üllatust ei pakkunud.
Pole midagi, sama teed pidi tagasi ning lähenesime
teisest suunast. Õigepea läks tee mägiseks ning seejärel asendus asfalt mingit
laadi pinnaseteega, millele on vihmad omajagu kahju teinud. Toyota Vios kiunus
ja kräunus, kuid läbis tee üsna muretult. Mägedes hakkasid paistama postidele
ehitatud hütid – kuna sile maa sealkandis puudub, siis on postid ainus
lahendus. Ning need majad muutusid üha ilusamaks ja ilusamaks. Erilist muljet
avaldasid majad, mis olid laastust punutud ning katuseks kasutati
kuivanud lehti. Tõelised meistriteosed.
Peale 40 kilomeetrist mägiteed jõudsime Ban Mae Sam Laep`i,
mis on Tais asuv Birma kultuurist tugevalt mõjutatud küla. Tegemist on kauni
mägise kohaga Himaalajast algava Salawin`i jõe ääres. Kohalikku sadamasse
pääsemiseks tuli esmalt sõita alla järsust ning olematu teega mäest ning
seejärel läbi oja. Natukene sõitu küla vahel ning umbes kaks sekundit peale
auto peatamist oli olemas paadimees. Sadamast saab 1 500 bahti (33,2
eurot) eest long boat`i, mis viis meid kahetunnisele sõidule. Kui Mae Sariangis
ei mõistnud enamus inimesi pea sõnagi inglise keelt, siis paadimees ja muud
tegelased valdasid seda hästi.
Vaated jõelt olid igat sekundit väärt. Ühel pool Tai ning
teisel pool Birma, mis paistis märksa rohkem džunglina ning oli paljudes
kohtades leekides – äärealadel metsatulekahjude kustutamisega vaeva ei nähta.
Birma poolele oli iga natukese maa järel kividele kirjutatud veidraid sõnumeid,
näiteks „our river, our life“. Mida selle all silmas peetakse, seda ma ei tea,
kuid kindlasti saan teada. Teel oli ka Birma piirivalve positsioon, kus
automaadid olid nurka visatud ning tõmmud noormehed lõbustasid ennast jões
suplemisega. Ametlik piiripunkt sealkandis puudub ning piiri ületamiseks tuleb
saada kaubale kohalikega.
Kui olime pea tunni mööda jõge sõitnud, siis jõudsime jõe
ääres paiknevasse Ban Thata Fang külla. Tegemist oli pisikese antud piirkonda
hästi ilmestava külaga, kus turiste vist liiga tihti ei satu. Enamus
külaelanikke oli palavuse eest puhkama keeranud ning sai rahulikult maju ja nn
tänavat uudistada. Majad olid taas kaunid – käepärastest vahenditest tehtud ning mõne majaga oli ikka väga palju vaeva nähtud. Kahju mõelda, et need majad
vajavad iga-aastast remonti tulenevalt tuulest ja vihmast. Ainsa lääneliku märgina oli külas suur plakat anti-alkoholi propagandaga. Enne tagasiteele
asumist sai tehtud mõnus suplus Salawin`i jões.
Kui jõudsime tagasi alguspunktiks olnud sadamasse, siis
juba harjumuspäraselt rendiauto käima ei läinud . Vaid üks lause abiaplvega ning minuti
pärast olid külamehed oma Toyota Hilux`iga kohal, suvalisest kaablist lõigati „krokodillid“
ning masin sai hääled sisse. Äärmiselt kenad ja viisakad inimesed, kellega on võimalik mõistetavas keeles suhelda.
See küla ja paadisõit jätsid senini kõige kustumatuma
mälestuse ning ilma ühegi kõhkluseta võiks seal pikka aega ise elada. Nendel
inimestel oleks mulle väga palju õpetada ning ka minul neile nii mõnigi tarkusetera
jagada. Sellest Birma mõjutustega külast lähtuvalt olen kindel, et Birma on
koht, kuhu ükspäev kindlasti mõneks ajaks kolin, sest kultuur, inimeste
suhtumine ja üldine eluolu sobisid mulle justkui lusikas silmaauku.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar