Pole just väga pikk tee,
kõigest 800 kilomeetrit. Sellist vahemaad on küll ja küll päevaga läbitud,
mõtlesin Luang Namtha`s bussile astudes. Peale kolme päeva ja 25 tundi bussis
said kilomeetrid igaljuhul uue tähenduse – läbisime keskmiselt ühe tunniga 32
kilomeetrit.
Esimene päev
Kell 7 hommikul oli tuk-tuk
ukse ees ning kell 7:30 astusin Luang Namtha bussijaamas hirmkalli (koos
tuk-tuk`iga 130 000 kip`i ehk 11,8 eurot) magamisbussile, suunaga
viimasesse Laose enamvähem linna Muang Khua`sse. Läbida tuli ligi 220
kilomeetrit. Osaliselt oli tee tuttav, sest see kattus paljuski Luang Prabang`i
ja Luang Namtha teega, kus distants ligi 310 kilomeetrit ning bussisõidu
ajakulu üle 10 tunni.
Ära kunagi unusta, et oled
Aasias, võiks kõrva taha panna kuldsed õpetussõnad. Otseloomulikult on Aasia magamisbussid
Euroopa inimese jaoks paakümmend sentimeetrit liiga väikesed. Proovi kuidas
tahad aga magamiskohad on loodud inimestele pikkuses 170 sentimeetrit ning
pikema inimese ainus võimalus on suruda enda põlved vastu plastmassist
konstruktsiooni, mis võrdub keskaegse piinapingiga. Õnneks oli buss üsna tühi
ehk sai ronida viimasesse ritta, kus kõrvuti viis magamiskohta ning võimalus
risti vedeleda.
Sihtkohas olime kell 14 ehk
pea 7 tundi sai nautida kaunist mägiteed, kus buss taas korduvalt seisis, et
juht saaks nuputada aukude läbimise taktikat. Aukudest läbi sõites kukkus tihti
maha kruvisid ning buss lagunes kolinal. Tabasin ennast mitu korda mõtlemast,
kuidas küll bussifirma raamatupidajad sellistel teedel busside amortatsiooni
arvestavad?
Sihtkohaks olnud linnake ise
osutus aga väga mõnusaks - ümbritsetud mägedest ning turismi seal praktiliselt
ei eksisteeriunud. Tänavatel müüdi harjumuspäraste turistividinate asemel
hoopis praktilisemat vara – võrkaiad, okastraadid, potid-pannid, tööriistad ja
muu eluks vajalik. Vahelduseks hea ja rahulik ning suurepärane võimalus
vaadata, kuidas käib kohalik elu väikeses linnakeses.
Teine päev
Taas kell 7 hommikul, seekord
kohalik buss liinil Muang Khua`st Vietnamis asuvasse Dien Bien Phu`sse. Pileti
hind 60 000 kip`i (5,5 eurot) ning läbitav vahemaa ligi 110 kilomeetrit. Ajakulu
kokku ligi 6 tundi.
Lisaks kohalikele oli buss
laotud täis vajalikku varustust alates gaasiballoonidest ja lõpetades
ekskavaatori hooratastega. Sõit mägedes läks väga vaevaliselt, kuid vähemalt
sai pea aknast väljas ilusaid vaateid nautida. Igal võimalusel buss peatus, et
kaupa peale võtta või hoopis kellegi hoovis arveid klaarida. Ka piiriületus
läks kiiresti ja sujuvalt, kui jätta välja Vietnami inimeste kombed. Nimelt puudub
siin termin „järjekord“ – inimesi polnud küll palju, kuid väikese
piirivalveluugi ees käis pöörane trügimine. Kui reisisaatja rollis olev kohalik
poleks ükshetk toore jõuga appi tulnud, siis viisaka inimesena sealt üle piiri
ei pääse.
Saabumine Dien Bien Phu`sse
pakkus taas üllatusi. Peale 6-tunnist bussisõitu kõht korises ning hotellist
sai võetud suund söögikohta otsima. Viis kilomeetrit kesklinnas kõndimist ning
selle aja jooksul ei leidnud pea ühtegi kohta, kust oleks saanud midagi osta,
rääkimata söögist. Ilmnes, et kell 12-16 on praktiliselt kogu linn suletud.
Teine üllatus oli
prügimajandus, kus kõik olmeprügi, jäätmed jms laisalt tänavale visati. Mujal Aasias tehakse seda samuti, kuid selles linnas lendasid terved solgiämbrid laia kaarega. Hiljem
lükkasid prügimajandajad selle luuaga kokku, panid kastidesse ning viisid
eemale põllule, kus prügi terve õhtu suurtes lõketes põles. Õhtu saabudes algas
linnas elu ning pea ainsa valge inimesena sai taas täielik staar olla.
Kolmas päev
Jälle kell 7 hommikul, seekord
marsuudil Dien Bien Phu ja Hanoi. Pileti hind 375 000 Vietnami dongi ehk ligi
13,1 eurot. Vahemaa linnade vahel ligi 450 kilomeetrit. Bussisõidu ajakulu üle
12 tunni.
Tegemist oli taas luksusliku
magamisbussiga, mis oli taas väikestele inimestele mõeldud ning kus tuli taas
viimases reas mitu kohta hõivata. Siiski oli Vietnami teede kvaliteet palju
parem ning vaated bussi aknast imeilusad. Vahepeal tehti peatuseid lõuna
söömiseks, mangode ostmiseks, miski piimafarmi poes ning mõned lühemad
peatused, enamasti reisijate eraasjade ajamiseks.
Mis on alternatiivid?
Kui Tai transpordivalikud on väga mitmekesised, siis mägises Laoses on olukord keerulisem
ning halb teede kvaliteet tähendab väga pikka sõitu. Kel probleeme merehaiguse
või kõrgusekartusega, see peaks neid bussisõite võimalusel vältima.
Luang Namtha`s oli olemas lennuväli,
kuid regulaarselt Hanoisse lennata ei saanud. Lühikese broneerimisajaga oleks
saanud 220 euro eest ühe vahepeatusega lennata, kuid reis oleks olnud kokku 22
tundi.
Kõige optimaalsem lahendus
oleks olnud magamisbuss Luang Namtha`st otse Dien Bien Phu`sse ning sealt
lennukiga Hanoisse. Päevase ettebroneerimisega oleks lennupilet olnud ligi 100 eurot, kuid kui reisi varem planeerida, siis peaks saama pileti vahemikus 20-40
eurot. Kes on Aasias lühemal puhkusel ehk pole maa ja ilm aega, sel tasuks
kindlasti sellist ajaefektiivset lahendust eelistada.
Aja osas kohustustevaba
reisija võiks aga vabalt liikuda 4-5 tunniste otsadega kohaliku bussiga, sest
teele jäi mitmeid armsaid väikeseid linnasid või külasid, millest paljud
vääriksid õhtu ja öö veetmist. Sel viisil võtaks reis arvatavasti 4-5 päeva, kuid
annaks hea sissevaate Laose ja Vietnami maapiirkondade kultuuride erinevusesse.
Ebamugav, ekstreemne, kuid olenevalt inimtüübist jääb positiivne või negatiivne
mäletus kindlasti kogu eluks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar