laupäev, 17. mai 2014

Defineerides uuesti hullumeelset ühistransporti ja vaeseid äärealasid

Lõbustuspargi tulevik võiks olla magnetvälja jõul liikuv ameerika raudtee, kus kaks inimest mahutavatele vagunitele on võimalik sisse kirjutada teekond – näiteks kvartalist A kvartalisse C, läbides kvartalit B – ning arvuti kalkuleerib vastavalt määratud ekstreemsusastemele liikumise trajektoori. Vagunid liiguvad otsejoones teele jäävate takistusteni ning mööduvad nendest järsu pöördega vähem kui poole meetri kauguselt. Maapinnalt suudavad need tõusta kuni 200 meetri kõrgusele.

Ärgates ilmnes, et olen endiselt Luang Prabangi ja Luang Namtha vahel liikuvas „VIP“ bussis. Olime jõudnud lainelise asfaltiga kurvilisele mägiteele, kus graafikust lootusetult maas olev bussijuht üritas viimast välja võtta. Bussi teise korruse kõikumise amplituut oli nii võimas, et võisid aegajalt aknast bussi küljel olevaid kirju lugeda.


Eelnev teekond oli üsna „ohutu“ olnud, sest tihti oli bussi kiirus 0 km/h – bussijuht mõtles, kuidas ületada teel haigutavaid hiigelsuuri auke. Kui Tai teed olid igati eeskujulikud, siis meie marsuudile jäävad Laose põhimaanteed olid parimal juhul 10% ulatuses asfaltiga kaetud. Öisel teel liikusid enamasti veoautot ja teised bussid.

Teel tegime ühe poe juures vahepeatuse, kus järsku üks kohalik kaasreisija ilmselgelt elevusse sattus. Natuke selgitamist poemüüjale ning nurga tagant puurist võeti välja suur varaan, kes pandi kaalule ja seejärel kotti. Ostja oli ilmselgelt rahul ning arvatavasti näitas sama rahulolu tema naine, kes sai järgmine õhtu pidusöögi küpsetada. Minu imestunud nägu nähes astus ligi teine kohalik ning teatas laia naeratusega „very tasty“. Küpsetamise retsepti jätan igaksjuhuks seekord jagamata.


300 kilomeetri läbimiseks kulus kokku 10 tundi, kuid Luang Namtha oli aga sõitu väärt. Olin oodanud pisikest ja tagasihoidlikku linna, kuid kohale jõudes vaatas vastu midagi hoopis muud – linn on täidetud uhkete ja kallite villadega.


Esimest korda nägin Aasias toimivat prügisüsteemi, kus paljudel on regulaarselt tühjendatavad prügikastid. Uuenduslike inimestena on rakendatud taaskasutuse põhimõtteid ning prügikastid on valmistatud vanadest veoauto rehvidest. Linnas oli tänaval isegi kast, kuhu elanikud said oma kaebuseid sokutada. Tänaval asjatavad ringi triiksärgis pankurid, politseieskordi saatel liigub neljarealisel korralikul asfaltteel  edasi-tagasi Mercedes Benz`idega tähtsate isikute kolonn ning Toyota Hilux`i džiipe ei jõuaks vist eales kokku lugeda. Tausta uurides ilmnes, et tegemist on üle piiri tulnud Hiina rahaga. See on kogu linna käima tõmmanud, sest isegi vähesed kohalikud hütid olid tavalisest paar korda suuremad.


Väga omapärane kogemus Laosest. Siin linnas on ainult üks tõeliselt häiriv asi – kogu linn on kaetud kõlaritega, kus järjekindlalt tuleb propaganda juttu ja imelikke isamaaliseid (?) laule.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar