Bangkoki tänavad olid väga
kirjud ning poode-baare-kõike-muud igal sammul. Vietnami pealinnas Hanois
paistavad säravad sildid vähem välja, kuid elu tänavatel tuhiseb pööraselt,
Bangkok ruudus. Kolm ööd Hanois andis omajagu kogemusi. Kui kohalikku eluolu
tunda ning teada kõiki pettuseid, siis on Hanoi võrratu koht nii kultuuri kui
ööelu elamuste saamiseks.
Kõige ohtlikum ja ohutum liiklus, korraga. Euroopa
liikluskultuuriga harjunud inimene üle tee ei saa ning abi pole ka valgusfooridest,
rääkimata ülekäiguradadest. Mitmerealistel tänavatel liigub ühtlane voog, kus
on 10% autosid ja 90% rollereid. Punane tuli liiklusvoogu ei takista ning
võidab see, kes kõige kõvemini signaali laseb – möödasõiduks tuleb eesolevale
autole nii kaua tuututada kuni autosid vastu ei tule ja saab mööda sõita (üle
pideva joone ja vastassuunast enesestmõistetavalt).
Kahesuunaline liiklus eksisteerib
vaid teoorias ning sõidetakse täiesti juhuslikult. Hea nõuanne on enne tee
ületamist vaadata
vasakule-paremale-vasakule-paremale-ette-taha-ette-vasakule-paremale. Kel süda
nõrk, see peaks Hanoid vältima.
Samas, peale kahte päeva
tundsin ennast seal liikluses jala liikudes palju turvalisemalt, kui Euroopas. Vabalt
võib suvalises kohas 3+3 rida tee ääres silmad kinni panna ja teele astuda –
liiklus on nagu jõgi, mis sujuvalt mööda voolab. Nipp peitub selles, et tuleb
liikuda ühtlase tempo ja väikeste sammudega. Kohalikud on uskumatult head
takistuste vältijad. Mootorsõiduki lähenedes ei tasu peatuda või
kiireid liigutusi teha, sellega ei oska kohalikud arvestada. Suurim risk on see,
kui liikluses on turist, sest esiteks peab ta mootorsõiduki juhtimiseks püstihull
olema ning teiseks ei oska tema tõenäoliselt jala liikujate nüanssidega
arvestada.
Taksojuhi tuhat nippi. Jõudes hilisõhtul Hanoi bussijaama oli vaja
sõita 6 kilomeetri kaugusele hotelli. Teekond GPS-i pealt kenasti välja
vaadatud ning kuna bussijaamas tahtsid taksojuhid meid lõhki rebida, siis sai
takso natukene eemalt võetud. Ei olnud abi. Esimene pööre oli kohe vales suunas
ning kui seda taksojuhile mainida, siis üritas viimane kätega selgitada, et
tema läheb õiges suunas. Niiviisi käis see tükk aega kuni lõpuks sai taksojuhi
peale karjutud ning teine oli sunnitud otsa ümber pöörama. Taas bussijaamast
mööda ning 6 kilomeetri pärast hotellis. Õnnetu taksojuht sai loodetud
ümberlinnasõidu asemel vaid osa taksomeetril olnud rahast. Aga mis parata – GPS
1 : taksojuht 0.
Üks taksojuht oli eriti
arrogantne. Peale sõitu sai ta rahatähe, millest pidi omajagu tagasi andma.
Tagasi sai aga väikese rahatähe ning taksojuht kukkus röökima, et tema pole
raha saanud. Vaidle palju tahad, taksojuht endas kindel. Ähvardas ja karjus
ning lõpuks sai kokku lepitud sõit politseisse. Natukene maad edasi tuli taas
peatus ja kauplemine. Lõpuks taksojuht nõustus, et sai rohkem raha ning pidi
ülejäänu tagasi andma. Raha käis käest-kätte, sahker-mahker ning kui takso
lõpuks lahkus, siis oli raha käes ikka sama vähe. Mustkunstnik missugune. Õppetund:
kui pole täpset raha, siis ära anna rahatähte enne vahetusraha nägemist käest.
GPS 1 : taksojuht 1.
Viimase taksosõidu jaoks sai
palutud hotellist takso tellida ning lõpuks läks õnneks – taksomeeter töötas
laitmatult (osadel komme hetkega mitmekordistuda), taksojuht sõitis otsejoones
sihtkohta ning lisaks oli olemas kaardimakse võimalus.
Pildil taksojuht-mustkunstnik-varas ametit pidava härra masin.
Teeninduse tippklass ja naeratuste ookean. Keskmise hinnaklassiga
hotellis ning söögikohtades oli teenindus tõeline pärl. Paljud Vietnami
inimesed on nii siiralt sõbralikud ja heatahtlikud, et see teeb lausa
kohmetuks. Kogu aeg hoolitsetakse, et kõik oleks hästi ja kõik oleks olemas
ning kõige ette ja taha käivad viisakusavaldused ja „Sir“. Seljakotirändurina
seda nii palju ei koge, kuid Euroopa mõistes üsna tagasihoidliku eelarvega oled
ümbritsetud teenindusest, millest läänemaailmas vaid unistada võib.
Luksusreisijatest teenindusgurmaanidele on Hanoi kahtlemata paradiis.
Muuseumid, pargid ja vanalinn, need on väärtus! Hanois ja üldse
Vietnamis on tublisti investeeritud koloniaalajastu ja sõdadega seotud
vaatamisväärsustesse. Ühest sõjateemalisest muuseumist kirjutasin pikemalt
siin. 20. sajandi alguses oli Hanois vaid 36 tänavat ning tänaseks on see
piirkond vanalinn, mis on täidetud kõikvõimalike poodidega. Vanalinna kõrval
asub Hoan Kiem järv, mille ümber keeb õhtuti tõeline elu. Väikesel saarel asub
Kilpkonna torn (Turtle Tower), mis on öise valgustusega väga efektne. Kui
liikluse ja müügimeestega harjuda, siis on meeldejääv elamus Hanoi pikast
jalutuskäigust garanteeritud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar