pühapäev, 14. september 2014

3998 kilomeetrit hiljem ehk seiklus ajavööndite vahel

Üle võlli asjad on naljakad, eksole. Väikesaartega harjunud inimesele on Austraalia vahemaad harjumatult suured ning seega pakub iga teekond oodatust palju rohkem. Autosõit Bombala (New South Wales) ja Kalgoorlie (Western Australia) vahel tundus pühapäeva pärastlõuna sisustamisena, kuid ometigi kulus 12 päeva ja pea neli tuhat kilomeetrit. Tee jagunes minu jaoks neljaks osaks, millest esimene lõppes viiepäevase auto parandamisega Port Pirie nimelises linnakeses – neid muljeid juba jagasin. 

Osa kaks
Edasi oleks olnud kaks päeva sõitu, kuid kui saab minna ringiga, siis miks valida otsetee. Seega pöörasin vasakule, et läbida Eyre Peninsula nimeline South Australia poolsaar. Tegemist on pisikese tükiga Austraaliast, mis on oma pindalalt ligi viis Eestit. Regiooni tuntakse kui kalapüügi paradiisi.

Esimene peatus oli Whyalla, mis nägi välja igati noobel ja uhke. Kauni ranna ja sinise läbipaistva veega linnakeses oli olemas kõik eluks vajalik. Tänavatel vurasid uhked autot, tennise ja golfiväljakutel kees elu ning sadama kai oli täis kalastajaid. Viimased olid küll 90% ulatuses võõrmaalased, kes linnas töötasid. Kuid ookean oli helde – üks kohalik rookis meie saabudes hiigelsuurt kingfish`i, asiaadi välimusega mehed tõmbasid järjest välja krabisid, ühe konksu otsa jäänud elukas (kelle nimi mul ei meenu) pritsis kaile pika tindirea. Kogu lõbu vaatas merepõhjast rahulikult stingray.


Rahvasuus levis aga kuuldus, et edasi liikudes on kalavarud veelgi paremad ning järgmiseks peatuseks saigi poolsaare tipus olev Port Lincoln nimeline koht. See on üks linnakene, kus võiksin vabalt pikemalt peatuda (mõtlen tõsiselt tagasi sõitmisele). Linnakese ümber oli hulgaliselt veinitehaseid ja viinamarja istandusi ning linn ise mõnusasti künkale laiali laotatud. Tööst seal puudust pole, sest lisaks suurele viljaterminalile on linnas kalasadam ja ümbruses mitmeid tuunikala farme. Kõige tipuks nimetavad nad ennast maailma koos haidega puurisukeldumise pealinnaks. Väga sõbralikust turismi infokeskusest sai veel sada ja üks tegevust.

Mina valisin taas enda lemmiku – telkimine ja matkamine Lincoln National Park`is. Teele jäävast kalapoest sai võetud kaasa tuunikala steik (tartar`i valmistamiseks) ning hulk erinevaid suitsutatud meresaadusi. Rahvuspark ise asus linnast vaid 15 kilomeetri kaugusel ning kohale jõudes olin taaskord lummatud. Pildid räägivad iseenda eest.


Osa kolm
Seltsiliseks olnud Hollandi neiu jätsin Port Lincoln`i avastama ning suundusin mööda poolsaare teist rannikut taas ülespoole. Teele jäi lähemal ja kaugemal kiidusõnu pälvinud Coffin Bay National Park, mis minul seekord paraku külastamata jäi. Küll viis tee läbi rannikuäärsete linnade, mis olid tõeliselt kaunid. Võiksin veeta nädalaid kohtades nimega Elliston, Venus Bay, Streaky Bay või Smoky Bay. Vaid ööbimiskohaks juhtunud Ceduna jättis hapu maigu, kuid seda ennekõike suure hulga purjus ja lärmavate pärismaalaste tõttu, keda politsei jätjekindlalt arestimajja toimetas.

Edasine tee mööda ranniku äärt pakkus taas uue elamuse, sest kohtusid kõrb ja ookean. Vaatasin ookeanis hullavaid vaalasid ning Nullarbor National Park pakkus pea igas peatuskohas ilmelise vaate kõrgelt pangalt. Loodus oli samas olematuks kahanenud, vaid mõned põõsad ja üksikud puud.


Osa neli
Ühel hetkel kadusid ka üksikud põõsad ning mind ümbritses täielik tühjus. Teeäärsete bensiinijaamade kütusehinnad tõusid ja tõusid ning kulmieerusid enne Western Australia piiri, kus liitri unleaded 91 kütuse eest tuli välja käia 2 dollarit liitrist (muidu kütus 1,5-1,6 dollarit). Osariikide piiripunktis sain väärt kogemuse rubriiki „tervisliku toitumise ABC“, sest karantiinireeglite (või täpsemalt minu puuduliku kodutöö) tõttu konfiskeeriti kõik minu puuviljad ehk sisuliselt kogu kaasas olnud toit. Vaid üks õnnetu porgand jäi autosse ning mulle teadmine, et järgmine pood on 800 kilomeetri kaugusel.

Ka täielik tühjus pakub mõnikord üllatusi. Kui oled sõitnud tunde keset tühjust mööda sirget teed, kus kaaslasteks vaid hiigelsuured veoautod (road trains) ja mõned karavanid, siis kurvi järel olevalt sildilt „Australia`s longest straight road – 146,6 km“ lugedes venis naeratus laiaks. Üle võlli asjad on naljakad, eksole.


Kuna teekond osutus liiga pikaks, siis tuli öö veeta juhuslikus kohas tee ääres – peale kohtumist kahe känguruga on öösel sõitmise isu läinud. Õnneks või kahjuks jõudsin napilt kõrgema loodusega piirkonda ning edasi läks loodus taas põnevamaks. Keskpäevaks olingi enda sihtkohas.



Kokkuvõtvalt on teekond Melbourne`st Western Australia`sse väärt autoga läbimist ning selleks tasub aega varuda. Rahvuspargid ja rannik enne Adelaide on ilus, kuid Eyre poolsaar trumpab selle mitmekordselt üle. Ahvatlus valida otsetee ei tasu siinkohal ennast ära. Viimane osa teekonnast on aga elamus, mille jaoks peab natukene friik olema, sest tuhat kilomeetrit tühjust igaühele vaatamisväärsuseks pole. Seega on arukas vara üles ärgata ning tuhat ühe päevaga ära võtta (sh võta võimalusel kanistriga kütust kaasa ning söö oma puuviljad ära).

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar